− Att kommunikationen är så decentraliserad är också anledningen till att den är så svår att slå ut, säger han. Centraliserad kommunikation är sårbar, medan sådan som organiseras i en nätverksstruktur är mer beständig.
Något som tydligt färgat Ukrainas kommunikation är det faktum att många som arbetar med de här frågorna rör sig sömlöst mellan offentliga sfären och den privata. Personer som hanterar kommunikation inom politisk förvaltning kan tidigare ha arbetat med kommersiell kommunikation, till exempel med evenemang som Eurovision Song Contest.
– När ett monument för hyllandet av vänskapen mellan Ryssland och Ukrainas folk målades i regnbågsfärger när Ukraina arrangerade detta evenemang 2017 skedde det på initiativ av några av våra informanter inom pr-branschen. Detta hyllande av mångfald och flörtandet med den gay-kultur som omger sångtävlingen retade förstås Ryssland som ju har uppvisat en alltmer repressiv hållning till denna kultur, vilket förstås var meningen. Besökare i staden såg det dock som en hyllnings till festivalens alla gay-fans. Det visar hur bra de är på att kommunicera med två målgrupper samtidigt, säger han.
En nyckelroll i kommunikationen under kriget har också intagits av Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj. Hans bakgrund som skådespelare gör att han har ett naturligt förhållande till kameran, och tillsammans med skickligt gjorda videofilmer och användningen av ett pr-inspirerat språk har Ukraina skapat sympati för sin sak gentemot länderna i Europa och i Nordamerika.
− Filmerna är skickligt och dramaturgiskt väl uppbyggda, språket är effektivt och driver fram ett slags argumentation som väcker känslor. De har lånat vedertagna begrepp från såväl dokumentärfilm, nyhetsjournalistik och populärfiktion, säger han.
Tillsammans med kollegan Per Ståhlberg har Göran Bolin studerat hur Ukraina skapat bilden och berättelsen om landet inför omvärlden. I boken Managing Meaning in Ukraine fokuserar de på perioden 2013–2022, en tid då politiska spänningar, kommersiella aktörer och ny teknik förändrade informationshanteringen. Flera av de informanter de träffat under sina fältstudier är idag fortfarande med och arbetar med bilden av Ukraina.
Det är lite av Davids kamp emot Goliat som utspelas, och där måste Ukraina ta till de resurser man har för att vinna kriget.
Nyckeln för att kommunikation ska ses som lyckad är att mottagaren känner förtroende för avsändaren. I Sverige står ofta myndigheter för den garanten, svenskarna känner generell tillit för dem. Men Ukraina har en annan historia. PR-byråerna har under åren arbetat upp ett förtroende, genom att verka för trovärdighet i sina kanaler. Kommunikationen vi ser i dag är präglad av det och därmed också mycket blandad, ironi i ena inlägget, allvar i det andra.
Hur tillförlitlig är den bild man vill förmedla?
− Det är olika typer av kommunikation det arbetas med. Information om hur många ryska soldater som dött, de uppgifterna måste man förstås hålla sig lite avvaktande till. Även om de verkar stämma när de jämförs med mer oberoende bedömare. Men det är svårt att säga när kriget fortfarande pågår. Samtidigt ligger det inte i Ukrainas intresse att överdriva, de måste skapa förtroende, säger Göran Bolin.
Men de här inläggen som är mer vardagliga?
− För viss typ av kommunikation är inte tillförlitlig ett adekvat begrepp. Bilder på soldater som friar, de riktar sig mer mot känslor än intellekt. Det är en del i att visa upp den här bilden av att livet fortsätter även under kriget. Men det handlar också om att visa upp hur omänsklig den ryska regimen är genom att visa de här fasanfulla berättelserna om tortyr och terrorbombningar som vi fått oss förmedlade.
Hur står sig Rysslands kommunikation jämfört med den ukrainska?
− Ryssland har i stort sett struntat i att försöka vinna sympatier i västvärlden, de vänder sig snarare inåt, mot sin egen befolkning. Ukraina gör också det för att bygga lojalitet, men de måste vända sig mot omvärlden också. De är beroende av andra länders stöd. För även om Ukraina är ett enormt land så är Ryssland större och har större resurser, inte minst befolkningsmässigt, något som framgår av att man cyniskt skickar fram våg efter våg av soldater att slaktas på slagfältet. Så det är lite av Davids kamp emot Goliat som utspelas, och där måste Ukraina ta till de resurser man har för att vinna kriget. Och en skickligt utformad kommunikationsstrategi kan vara nog så effektiv för detta ändamål, avslutar Göran.